Bedrijf achter Tinder beschuldigd van nepaccounts
De Match Group wordt ervan beschuldigd nepprofielen gebruikt te hebben om nieuwe klanten naar zich toe te lokken of mensen via e-mail over te halen om een betaald lidmaatschap te nemen. Daarom wordt de Match Group momenteel gecontroleerd door de Amerikaanse Federal Trade Commission, een overheidsinstantie die consumenten moet beschermen tegen ongeoorloofde praktijken van bedrijven.
Tinder, Match.com en OKCupid
De Match Group is al enkele jaren een van de grootste spelers op de online datingmarkt. Dat komt met name door de enorme populariteit van Tinder, de datingapp voor Android en iOS die mensen van over de hele wereld gebruiken om dates te vinden in hun eigen omgeving. Maar ook bekende sites als Match.com en OKCupid - die met name in Amerika populair zijn - worden door de Match Group uitgebaat. Om nog meer betalende leden aan te trekken zou Match Group echter niet altijd even netjes te werk gaan.
Nepprofielen als lokkertje
Op bepaalde datingsites van de Match Group zouden volgens meerdere bronnen al een tijdje nepprofielen worden ingezet. Die werden via e-mail naar gratis leden van de sites worden opgestuurd, om net te doen alsof er iemand interesse in die singles heeft getoond. Omdat je dikwijls een betaald account moet hebben om te zien wie jou leuk vindt of om op een berichtje te antwoorden zou dat een vorm van oplichting zijn. De FTC had daar zoveel klachten over ontvangen dat ze onlangs heeft besloten om een diepgravend onderzoek in te stellen.
Verklaring Match Group
Volgens Match Group zelf zouden de verstuurde e-mails verkeerd door zowel de gebruikers als de FTC worden geïnterpreteerd. Zo zouden de profielen slechts voorbeelden zijn van singles die je mis zou kunnen lopen omdat je geen betalend lid meer bent. Daarom heeft Match Group al laten weten de uitkomst van het onderzoek met vertrouwen tegemoet te zien en zich zo nodig fel te zullen verdedigen in de rechtbank.